Strona 1 z 1

Lista do sprawdzenia przy zakupie - jak nie dać się oszukać

: 22 paź 2014, 13:10
autor: vitara
Przy zakupie traktorka z tego co wyczytałem należy sprawdzić

- zapalanie na zimnym ( dbać by nie był zapalany wcześniej )
- zgrzyty w skrzynie
- układ kierowniczy
- opadanie podnośnika przy założonym cieżarze,
- opuszczanie i podnoszenie podnośnika,
- jak wchodzi na obroty,
- napędy przód tył, blokady,

Co jeszcze należy sprawdzić przy zakupie jakie elementy , układy, pułapki czyhają na potencjalnego kupującego tego sprzętu? Co w takiej 25 Konnej kubocie jest najdroższe w wypadku awarii ,

Jak podczas zakupu sprawdzić czy ciągnik ma wystarczającą moc i ciśnienie na garach , przydało by się zapiąć pług.

Co łatwo przeoczyć ? podczas sprawdzenia ?

Czy przebieg rzędu 800 Motogodzin jest wogóle realnym przebiegiem ?

Re: Lista do sprawdzenia przy zakupie - jak nie dać się oszu

: 22 paź 2014, 18:14
autor: amigorm1976
Mając traktorek prawie rok i nie będąc żadnym rolnikiem ogrodnikiem ani sadownikiem nie wykorzystuje traktorka do celów zarobkowych nabiłem 150 mh kosząc ok 2 hektarów łąki i pracując na 20 arah warzywnika tak więc myślę że zbytnio go nie przemęczałem a jednak coś się uzbierało a 20 letni traktor ma około 1000 mh tak więc jakoś dziwnie mi to wygląda ;-) .

Re: Lista do sprawdzenia przy zakupie - jak nie dać się oszu

: 22 paź 2014, 20:49
autor: petra
Jak dla mnie najważniejsza jest skrzynia biegów z tylnym mostem czyli... jak to nazwać??
Remont silnika to koszt około 5 tyś. zł. po maksie.
Osprzęt np. pompa wtryskowa - regeneracja to coś około 1-1.5 tyś.
Reszta chyba też nie jest problemem, ale to pierwsze ... może się nie opłacać naprawiać, tylko kupić inny, a ten "stary" mieć na części!!
Pozdr
Petra

Re: Lista do sprawdzenia przy zakupie - jak nie dać się oszu

: 22 paź 2014, 21:45
autor: RobFra
petra pisze:Jak dla mnie najważniejsza jest skrzynia biegów z tylnym mostem czyli... jak to nazwać??
Już myślałem, że to chodzi o zwolnice, a to faktycznie jak tylny most z mechanizmem różnicowym + blokada.

Zewnętrznie:
Przy zakupie lakier albo oryginał, a jak odmalowany to patrz czy szlifowany ze starego lakieru, a nie tylko pryskany po całości i dołki na ubytkach lakieru.
Jeśli felgo odmalowane to czy ze ściąganiem opon czy pryskane też po oponach...

Jak silnik myty, a zapewne myty to może po kilku godzinach ciężkiej pracy wyjść gdzie cieknie. Na teście nie wyjdzie.

Wysokość bieżnika opon i czy nie spękane ze starości (głównie na bokach). Patrz na rocznik na oponach, ale może być nabity rocznik bieżnikowania.

Sam rocznik traktorka jest bity na rancie felgi. Podobno są 3 cyfry: M YY (M-miesiąc, YY rocznik) np. 6 98 to czerwiec 1998. Ale koła mogą być zamieniane bo traktorki płyną w kontenerze z odkręconymi kołami.

Fotel - stan obicia ze skaju i czy blacha siedziska nie zardzewiała...

Czy są wszystkie gałki na dźwigniach, klosze lamp, śruby itp.

W jakim stanie komin i kolektor wydechowy.

Czy silnik i korpus malowany - niby malowane są po remontach, ale jak pryśnięte po przewodach i rozruszniku to kiepski to remont był.
Czy ślady na łbach śrub po kiepskim odkręcaniu?

Poziomy oleju i płyny chłodniczego.
Sprawdź stan przewodów gumowych i chłodnicy!!!
Czy w oleju jest maź od płyny chłodniczego lub w płynie tłuste plamy.

Działanie:
Pierwsze uruchomienie na zimno. Czy działają świece żarowe? Czy długo kręci? Moja stara Suze zakręci z 3 obroty wałem i pali.
Czy i po jakim czasie gasną lampki od ciśnienia oleju i ładowania akumulatora?
Drugie i kolejne bez grzania świec.
Jak kręci rozrusznik, jak zazębia się bendiks?
Po rozgrzaniu:
Czy dymi z komina? Na czarno (duża dawka ON) , niebiesko (bierze olej), biało (woda)?
Jakieś niepokojące dogłosy: od silnika, alternatora, pompy wody.
Czy wchodzą wszystkie biegi?
Czy działa reduktor przełożeń?
Podnośnik, blokada to wiesz.
Sprzęgło: Jak bierze? Czy wyje, a przestaje po wciśnięciu?
Układ kierowniczy.
Elektryka.
Czy działa licznik mth...

Tylko u niektórych można wypróbować sprzęt w ciężkich warunkach czyli po zapięciu osprzętu.

Przebieg 800 mth ... To chyba tak jak ze sprowadzanymi dieslami z zagranicy od handlarzy. Przebieg 160 tys. Niby jeździł tylko stary Niemiec, a najczęściej Niemka i to nie paląca i tylko do kościoła. Tylko do tego nie kupuje się diesla.

Mocy nie sprawdzisz bo to tylko na hamowni. A jak podepniesz maszyny to poczujesz różnicę 19 a 24KM? Nie wiadomo ile koników zostało.
Ewentualnie jak pozwolą to na zagrzanym sprawdzić ciśnienie sprężania i przeliczyć na stopień sprężania tylko pewnie nie będzie wiadomo ile ma mieć...

Czyli brać tam, gdzie jest pisemna gwarancja. Ja dostałem 1 m-c. Można próbować wziąć na czasokres lub ilość mth np. 1 m-c lub 100mth. Mth lepsze, ale może się okazać, że robisz 10mth na miesiąc i nie dadzą gwarancji na równowartość okresu 10 m-cy.

Z tego co wyczytałem jeden z kolegów z forum sprowadza, a drugi może pomóc w zakupie z firmy sprowadzającej. Kilka zaufanych firm też podano.

Re: Lista do sprawdzenia przy zakupie - jak nie dać się oszu

: 22 paź 2014, 21:51
autor: RobFra
Aha i weź kogoś bardzo sceptycznie nastawionego do pomocy w oględzinach.
Jak się napalisz na zakup, czy konkretny model to wad nie będziesz widział.
Czyli jesteś gdzieś z okolic Tarnowa mi bliskich. W Rzeszowie też są traktorki przy ul. Leszka Czarnego jak dobrze kojarzę z przeglądania ogłoszeń. Sprzedawcy ani opinii nie znam.
Aby wydać te kilkanaście czy więcej tysi to warto wydać trochę na paliwo wcześniej i pojeździć i porównać co kto ma i za ile?

Aha i przemyśl do czego to ma być... Moc, wielkość, ale również np. błachostka jak zmiana rozstawu kół. Czy ma i w jakim zakresie bo się może okazać, że te maszyny od C-330 nie pasują!! Pług zamocujesz 2 skibowy, ale np. połowa jednej skiby będzie szła w bruździe....!

Re: Lista do sprawdzenia przy zakupie - jak nie dać się oszu

: 26 paź 2014, 21:55
autor: piotrbpm
Panowie uszczupliłem temat bo?Nie które wypowiedzi nie na temat ,po proszę rzeczowo zgodnie z tematem:)