Strona 1 z 3
Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 16 lut 2016, 20:56
autor: RobFra
Jestem na etapie poszukiwania małego traktorka. Tak 12-15km. Jak zauważyłem mają one tylną oś na długich prętach wychodzących z korpusu. Np. jak poniżej:
Jak widać z wąskiego korpusu wychodzi do koła ośka (może i gruba), ale odcinek na zewnątrz jest dużo dłuższy niż wewnątrz korpusu.
Jaką to będzie miało wytrzymałość? Np. podczas orki. Zamierzam na moich piaskach ciągać pług konny 2 skibowy 2x25cm. Mała górka więc daję najszerszy rozstaw kół, aby zwiększyć stabilność (zaleta tych osi, że można mieć płynną regulację rozstawu kół). No i podczas orki pług trafia na kamień lub korzeń. I co? Wyrywa oś z korpusu? Co sądzicie?
Niestety dopiero większe traktorki mają solidniejsze rozwiązania jak np. zwolnice:

Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 16 lut 2016, 21:13
autor: Łogrodnik
Bo ja wiem.
Popatrz Marka Kubota L-22 też jest na tych półosiach a przecież jest to traktor typowo rolniczy i u Marka nie ma tak łatwo.
Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 17 lut 2016, 10:41
autor: maniek183
Za mała moc by uszkodzić w jakikolwiek sposób ten mechanizm. Jak trafisz przy orce na coś twardego to albo się zakopiesz albo silnik zgaśnie...
Moja GL ma takie rozwiązanie i wszystko jest ok.
Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 17 lut 2016, 16:50
autor: marekspectra
Kubota L 5040 - czyli 50KM traktorek... też takie ma rozwiązanie.
Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 17 lut 2016, 19:43
autor: RobFra
No toście mnie uspokoili. Idą zmiany, idą zmiany

Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 17 lut 2016, 19:51
autor: Rav
no to chwal się masz już czy masz na razie na oku ??
Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 17 lut 2016, 20:20
autor: RobFra
Na oku jak na razie. Jak będę miał to się pochwalę. Na razie były długie poszukiwania i precyzowanie potrzeb oraz możliwości $.
Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 20 lut 2016, 12:57
autor: mrks_s
pytanie o to samo ale...
co dają zwolnice lub co się traci w wypadku rozwiązania na "prętach"...?
pewnie traktorek będzie nieco lżejszy..?
czy można regulować w japońskich malcach prześwit ...?
Marko
Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 20 lut 2016, 17:44
autor: zbYszek
Zwolnice dają to, że ostateczne zwiększenie momentu obrotowego następuje na samym końcu łańcucha napędowego. Dzięki temu wszystkie wcześniejsze przekładnie (reduktor, skrzynia biegów) mogą pracować na wyższych obrotach za to mniejszym momencie obrotowym.
Dzięki temu można je zrobić gabarytowo mniejsze - zużywając mniej materiału, uzyskując lżejszą i bardziej zwartą konstrukcję.
Z kolei zwolnice mogą być na zewnątrz (przy kołach) jak i wewnątrz skrzyni biegów/przekładni głównej - wtedy mogą być niewidoczne dla obserwatora z zewnątrz. ;)
Re: Tylna oś na "prętach" a wytrzymałość przy pracach
: 20 lut 2016, 18:37
autor: mrks_s
A jak jest z regulacją prześwitu jest to jakiś problem w tych malcach..
np. orka lub podorywka po żniwach na polu z pozostałościami po zbiorach..
...